Frågor och svar Frågor och svar
×

För dig med vilande biljett

Du som fått din resa inställd mellan mars och oktober

Då vi, BRA Sverige AB, varit under företagsrekonstruktion under perioden 6 april – 8 september 2020 kan vi tyvärr inte fullgöra våra förpliktelser med våra olika avtalsparter i den utsträckning vi hade velat utan behöver förhålla oss till vad som överenskommits under föregående rekonstruktion. Detta innebär att de ursprungliga biljetterna inte kommer kunna återbetalas till dess fulla värde. Vi väljer därför också att erbjuda dig som kund en ersättningsresa som alternativ med innebörden att du som väljer att flyga på din vilande biljett kan ha glädjen av det fulla värdet av din resa.

I närmare detalj innebär det för dig att du kan välja mellan följande två alternativ:

  1. Om du inte redan fått biljettpriset återbetalt eller rest på biljetten (gäller även resor med Amapola), har du möjlighet att boka en ny resa på biljetten senast den 30 september 2021. Vi har gjort denna biljett så flexibel som möjligt så att den kan användas på valfri destination. Dessutom ingår fri överlåtelse till annan person om du inte har möjlighet att resa själva.
  2. Vill du inte ha en ny flygning har du rätt att i stället begära återbetalning. På grund av Tingsrättens beslut, med anledning av den företagsrekonstruktion vi genomgått behöver vi då enligt lag, förhålla oss till det offentliga ackord som föreslagits vilket gör att återbetalningen begränsas till 25 % av biljettpriset. Detsamma gäller för samtliga kunder, leverantörer och partners som vi har skulder till. Det spelar ingen roll om begäran om återbetalning gjorts innan rekonstruktionen blivit avslutad eller om det görs när vi kommit igång igen i höst. Tidpunkten för sådan återbetalning om 25 % (av biljettpriset) är också samma för alla, vilket sannolikt innebär en betalningstidpunkt i juli 2021. Väljer du detta alternativ är det slutgiltigt och valet går tyvärr inte att ändra.

Här kan du göra ditt val