Frågor och svar - Vilande biljett - Värdekod

Vad är en vilande biljett?

De biljetter som inte kunde utnyttjas på grund av BRAs företagsrekonstruktion under 2020 räknas som vilande förutsatt att man inte valt återbetalning redan

Är det någon skillnad på vilande biljett och värdekod?

Nej. Din värdekod är din före detta vilande biljett.

Hur bokar jag med min vilande biljett/värdekod?

Värdekoden används som betalning för en ny resa.

Du kan välja valfri destination, valfri, biljettyp och valfri resenär. Se mer information om värdekoder samt instruktion för att boka här.

Vad är en värdekod?

En värdekod är din tidigare vilande biljett. Vi har omvandlat din vilande biljett till en värdekod för att kunna erbjuda högsta möjliga flexibilitet när du bokar din nya resa. Din outnyttjade biljetts värde är överfört till värdekoden som kan användas för bokning av valfri destination, valfri biljettyp samt valfri resenär.

Hur får jag min värdekod?

Formuläret för att begära ut din värdekod hittar du här. Tänk på att vara ute i god tid då det kan ta upp till 5 arbetsdagar att få sin värdekod.

Hur länge kan jag använda min värdekod?

Senast den 31 oktober 2021 ska du ha bokat och rest med din värdekod.

Är det samma belopp på min värdekod som det var på min biljett/mina biljetter?

Beloppet på din värdekod är det samma som på din outnyttjade flygbiljett.

Kan jag få en samlad värdekod för alla mina innestående flygbiljetter istället för flera olika?

Nej. Man får en värdekod per person och per bokning

Vad händer med värdekoden om jag inte använder upp hela summan med en gång?

Du kan använda samma värdekod för nya bokningar vid ett senare tillfälle tills dess att hela summan på värdekoden är utnyttjad, dock senast 31 oktober 2021

Kan jag ge bort/sälja min värdekod vidare?

Ja. Värdekoden är inte personlig.

Hur gör jag om jag ångrat mig och vill ha pengarna tillbaka istället?

Du kan begära återbetalning här. Vänligen observera att återbetalning sker i enlighet med BRAs rekonstruktion, dvs man får 25% tillbaka av biljettens outnyttjade värde.

Värdet på min värdekod stämmer inte. Vad gör jag?

Saldot ser du i bokningsflödet nästa gång du bokar en resa. Det ursprungliga värdet finns även i angivet i mailet du fick tillsammans med din värdekod.

Hur kan jag se saldot på min värdekod?

Saldot ser du i bokningsflödet nästa gång du bokar en resa. Det ursprungliga värdet finns även i angivet i mailet du fick tillsammans med din värdekod.

Kan jag få kvitto på min värdekod?

Det går inte att få ett kvitto på din värdekod. Kvittot är originalkvittot på din flygbiljett.

Hur bokar jag en bonusresa med en värdekod?

Kontakta BRA kundcenter. Detta kan inte bokas på vår hemsida.

Registreras bonuspoäng när jag bokar en ny resa med värdekod om jag är medlem?

Ja, bokar du en resa och uppger ditt medlemskort så registreras dina bonuspoäng som vanligt. 

Kan jag köpa tillval till min nya resa trots att jag inte hade det på min bokning sedan tidigare?

Ja, du kan använda din värdekod till att köpa tilläggsprodukter i samband med köp av din nya flygresa.

Kan jag begära ut en värdekod för annan person, ex mamma/sambo/barn?

Om du anger all nödvändig information i formuläret för begäran av värdekod kan du begära värdekoden för närstående. Behöver du begära en värdekod för någon utomstående måste du fylla i en fullmakt och skicka in till BRA. 

Jag har flera värdekoder, hur bokar jag då?

Du kan uppge 2 värdekoder som betalning för en och samma bokning. 

Har inte kvar uppgifter om min gamla bokning, hur får jag tag i dessa?

Du kan leta efter din gamla bokningsbekräftelse eller kvitto i första hand. Om du inte hittar uppgifterna så kontakta BRA kundcenter.

När ska man senast göra sitt val gällande vilande biljett eller återbetalning?

Det är viktigt att du gör ditt val så fort som möjligt. Tänk på att du måste boka och resa senast den 31 oktober 2021 om du vill behålla din värdekod för nyttjande.